Discutii despre I Ching
I Ching,filozofie,stiinta,arta si ,bineinteles divinatie.Tot atata divinatie cate poate fi in orice preocupare ezoterica.Imparatul Galben a adunat intr-o culegere fabtastica intreaga invatatura de viata a inaintasilor sai.Doua lucrari au ramas din vremea aceea si ambele sunt de o inestimabila valoare informationala,literara,filozofica: Cartea Transformarilor si Cartea Muntilor si Apelor.Dintre acestea ,Cartea Transformarilor este I Ching despre care vorbim noi.In forma sa cea mai veche,cartea este scrisa doar de imparat(de fapt de invatatii de la curte),in forma mai noua ea capata interpretari si adaugiri facute de fiul imparatului.Esenta este ,insa,aceeasi.Un ghid de viata pentru fircare dintre noi.Cartea Transformarilor nu este un oracol sau un obiect de divinatie care sa fie deschis si consultat pentru lucruri marunte.Este un indrumator in momentele in are nu mai gasim drumul si ne simtim pierduti,rataciti. Aceasta carte se deschide numai in situatii grele si cu intrebari bine formulate,legate de cararea vietii si de greselile pe care le facem mereu pe acest drum.Ea ne analizeaza si ne orienteaya pe ntru perioade lungi de timp,de ordinul anilor.Desi in China moderna rolul sau a fost minimalizat si gasesti ghicitori in IChing la fiecare colt de strada,eu cred ca valoarea sa ezoterica depaseste puterea de cunoastere a unui simplu cititor de text.Vechii intelepti(si cand spun asta ma gandesc la 10.000 de ani in urma) au oranduit pentru cer numarul 3 ,iar pentru pamant ,numarul 2.Au studiat schimbarile luminii si ale intunericului,ale plinului si ale golului si au nascut restul numerelor.Acestea au fost reprezentate cu ajutorul a 6 linii-hexagrama. Divinitatea nu se exprima direct ci prin intermediul simbolurilor,prin semne.Cine isi deschide sufletul sa primeasca si sa inteleaga semnenle,acele nu mai poate fi derutat sau intors din drum.Insasi alegerea betisoarelor de coada soricelului este un simbol.Panaceu universal,medicament de mare forta in foarte multe afectiuni,coada soricelului are si conotatii magice.Ea reprezinta legatura dintre lumi,dintre vazut si nevazut,dintre neant si om.Modesta si aproape nebagata in seeama,planta exprima cu prisosinta pozitia celui care stie,a magului modest si puternic,a omului universal.
I Ching se adreseaza esoteriei,stiintei ascunse a vietii si mortii,expresiei lapidare,ultime a creatiei care este trigrama.Treiul creatiei,si inca un trei al distrugerii,fiecare dintre ei alimentandu-se din celalat intr-un dans cosmic al prefacerii.Trigrama naste spatiul si timpul.Axa vietii.cele trei dimensiuni,reteaua,cristalul,varstele.Treiul topeste in el pe doi.Polaritatea,timpul liniar,indoiala,alegerea.E Yin si Yang cufundat si nascand continuu din Qi sau Chi.